תפריט האתר

לקראת האוסקר

אחח, האוסקר. הלילה שבו הכל יכול לקרות חוץ ממה שכבר יידוע מראש, הסיכום השנתי היחיד שמגיע אחרי שכבר התרגלנו לכתוב את מספר השנה החדשה בלי למחוק, חגיגת הקולנוע הגדולה שחוגגת אולי בערך שני סרטים שבאמת אהבתם… בקיצור, אתם יודעים, האוסקר. הפעם כל הכיף הזה מגיע בלילה שבין ראשון לשני הבאים, ב-28 לפברואר, וכמו תמיד – גם אני אהיה שם. על הספה, זאת אומרת, יושב ושואל את עצמי אם זה באמת היה שווה את זה… זה יתחיל כאשר השאלה "מה אתה לובש?" תישאל, ויסתיים כשהתשובה ההגיונית היחידה תהיה "פיג'מה". אבל יהיה כיף, אני בטוח. אם לא היה כיף, לא הייתי עושה את זה כל שנה.

בינתיים, עד שכל זה יקרה, אני אשתדל לעשות קצת סדר בבלאגן, ויש הרבה ממנו. נעבור קטגוריה קטגוריה ונראה מה אפשר ללמוד על כל אחת מהן. על הדרך אני גם אתן הימורים ואולי בסופו של דבר גם אזכה בתהילת עולם על הימורי המצטיינים, למרות שיותר הגיוני שאזכה בכובע לארוחת ערב.

demonstration-767983_1920

הסרט הטוב ביותר

בטקס עצמו זו תהיה הקטגוריה האחרונה שתוצג, אבל מטעמים הגיוניים במיוחד נתחיל מהקטגוריות המעניינות ואחרי זה נדבר על אלו שפחות. זאת השנה השנייה ברציפות שבה מועמדים רק 8 סרטים, זאת לאחר ההחלטה משנת 2009 שהרשימה תוגבל לעד 10 סרטים מועמדים. למרות זאת, ברוב הפעמים הועמדו רק 9 סרטים. השנה נמצאים ברשימה "מכונת הכסף" הכיפי, "ספוטלייט" הלא כיפי בכלל, "מקס הזועם: כביש הזעם" ו-"להציל את מארק וואטני" המדבריים והמפתיעים, "חדר" ו"ברוקלין" הנהדרים, "גשר המרגלים" המשמים ו-וואטאבר שהיה "האיש שנולד מחדש".

כרגע הזוכה לא מאוד סגור, אבל שלושת המתמודדים העיקריים הם "ספוטלייט", "מכונת הכסף" ו"האיש שנולד מחדש". שניים מהם, אם יזכו, יגרמו לי צער רב ועם השלישי אני אהיה בסדר לגמרי, כי "מכונת הכסף" היה אחלה סרט. הוא הצליח לגרום לסיפור משעמם במיוחד לעניין בכל רגע, בעיקר בזכות הסגנון המיוחד שלו והציניות המבריקה.

אבל אתם יודעים באילו סרטים יש סיפור משעמם שלא ניצל בעזרת סגנון מיוחד וציניות? "ספוטלייט" ו"האיש שנולד מחדש"! את רוב הציניות באולם הרגשתי ממני, כלפי הסרטים, אבל רק ברגעים שבהם צפיתי במסך ולא בתקרה, בתקווה שהיא תיפול עלי ותסיים את כל השעמום הזה.

ובגדול, בלי שום דעה כלפי איכויות הסרטים, מי שיזכה יהיה או "מכונת הכסף" או "האיש שנולד מחדש", הם אלו שכרגע יש להם את הכי הרבה באזז מהפרסים האחרים, וזהו שם המשחק כאן. ל"מכונת הכסף" יש קצת יותר מהפרסים החשובים יותר, ולכן הוא יהיה ההימור שלי.

ההימור שלי לזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר: "מכונת הכסף"

השחקן הראשי הטוב ביותר

המועמדים הם בראיין קרנסטון על "טרמבו", מאט דיימון על "להציל את מארק וואטני", מייקל פסבנדר על "סטיב ג'ובס", אדי רדמיין על "הנערה הדנית" והמנצח ליאונרדו דיקפריו על "האיש שנולד מחדש".

אני שמח על כל כאחת ואחת מהמועמדויות וחושב שכולם עשו עבודה מעולה, חוץ מדיקפריו. וזה מבאס כי אין שום סיכוי שהוא לא יהיה המנצח פה. וזה לא קשור לעובדה ששנאתי את "האיש שנולד מחדש", אני פשוט לא חושב שהוא עשה פה עבודה מוצלחת. הוא סבל הרבה, זה בהחלט נכון, ובהחלט מגיע לו "כל הכבוד" על כל העבודה, אבל אם אני לא טועה הפרס הוא "השחקן הטוב ביותר", ולא "השחקן שסבל הכי הרבה על הסט של הסרט". אם היינו מחלקים אוסקרים למי שהכי סבלו, אולי כדאי שניתן כמה לחבורה של ג'קאס.

אבל בסדר, ליאונרדו דיקפריו הוא שחקן טוב והוא אף פעם לא זכה, כפי שהאינטרנט אוהב להזכיר לנו. אז שייקח את הפרס, שיהיה לו בכיף.

ההימור שלי לזוכה בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר: ליאונרדו דיקפריו על "האיש שנולד מחדש"

השחקנית הראשית הטובה ביותר

המועמדות הן קייט בלאנשט על "קרול", ברי לארסון על "חדר", ג'ניפר לורנס על "ג'וי", שארלוט רמפלינג על "45 שנים" וסירשה רונן על "ברוקלין".

האמת היא שראיתי בדיוק 2 סרטים מהרשימה הזו, "חדר" ו"ברוקלין". את שני הסרטים אני אוהב בערך באותה המידה, אבל מה שלארסון עשתה ב"חדר" מתעלה באלפי מונים על מה שסירשה רונן עשתה ב"ברוקלין".

ברי לארסון היא גם זאת שתזכה. זה לא דבר שהוא סופר בטוח כמו ליאונדרו דיקפריו, אבל זה מספיק בטוח בשביל שאני אוכל להמר עליה.

"חדר", למרות שהוא נופל מהספר שעליו הוא מבוסס, הוא סרט מאוד מוצלח, והוא בעיקר נשען על יכולות המשחק של לארסון ושל ג'ייקוב טרמבלי בן ה-9 שזו פשוט בושה שלא הועמד לאוסקר. ושלא תטעו, זה לא שלא הועמדו עד היום שחקנים ילדים, זה דבר שקורה דווקא די הרבה. למשל, סירשה רונן בת ה-21 שמועמדת השנה בפעם השנייה בחייה הקצרים, הועמדה כבר ב-2007 בהיותה בת 13, או קוונז'יין ואליס שהועמדה בגיל 9 ב-2012.

כמו כן, ג'ניפר לורנס פה על תפקיד ששמעתי שהוא נורא ממש בסרט ששמעתי שהוא לא טוב בכלל. האם ג'ניפר לורנס הפכה למריל סטריפ החדשה ותועמד כל שנה על היותה ג'ניפר לורנס? נבדוק בעוד כמה שנים.

ההימור שלי לזוכה בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר: ברי לארסון על "חדר"

שחקן המשנה הטוב ביותר

המועמדים הם כריסטיאן בייל על "מכונת הכסף", טום הארדי על "האיש שנולד מחדש", מארק רופאלו על "ספוטלייט", מארק ריילנס על "גשר המרגלים" וסילבסטר סטאלון על "קריד".

קטגוריה מאכזבת, אני חייב להודות. מהסרטים שראיתי, אחד לא שיחק ברמה כזו שמגיע עליה פרס. בנוסף, יש פה כתם ענק בשם מארק רופאלו, שהוא שחקן שאני מחבב בדרך כלל, אבל ב"ספוטלייט" נתן הופעה כל כך גרועה שכל בן אדם אחר היה פורש ממשחק בגללה, אבל איכשהו הוא הועמד לאוסקר. באמת שאני לא מבין. #וואטדהפאק

היחיד שעוד איכשהו חיבבתי היה מארק ריילנס ב"גשר המרגלים". הסרט היה סביר, אבל הוא דווקא היה מוצלח. לפני כן לא ממש היה לי מושג מי הוא, אבל עכשיו אולי אשים לב אליו יותר.

מי שכנראה יזכה, הוא סילבסטר סטאלון על "קריד", שהוא הסרט היחיד מהרשימה הזו שלא ראיתי. למרות זאת, אני מסוגל להעריך זכייה של סטאלון, שנחשב עד היום לאחד השחקנים הגרועים בהוליווד. יופי של קאמבק, סילבסטר, תמשיך כך.

ההימור שלי לזוכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר: סילבסטר סטאלון על "קריד"

שחקנית המשנה הטובה ביותר

המועמדות הן ג'ניפר ג'ייסון לי על "שמונת השנואים", רוני מארה על "קרול", רייצ'ל מקאדמס על "ספוטלייט", אלישיה ויקנדר על "הנערה הדנית", וקייט וילסנט על "סטיב ג'ובס".

זו פשוט בושה שזו הקטגוריה הגדולה היחידה שבה מועמד למשהו "שמונת השנואים", סרט שאני באופן אישי מאוהב בו. זה אולי השלב להודות בו שאני שונא את טרנטינו. אני שונא סרטים של טרנטינו, אני שונא את מה שהוא מייצג ואני שונא את מה שהוא מנסה לעשות. אבל לעזאזל, "שמונת השנואים" היה סרט כל כך טוב וכל כך כיפי שלא אכפת לי משום דעה שיש לי על הבן אדם. ג'ניפר ג'ייסון לי הייתה בו באמת מוצלחת ואני שמח שהיא מועמדת ומאחל לה כל טוב.

אבל ההימור שלי ילך לאלישיה ויקנדר. אם הייתם שואלים מישהו לפני שנה מי זו אלישיה ויקנדר, כנראה שלא היה לו מושג. גם אם הייתם שואלים עכשיו, למעשה, כנראה שלהרבה אנשים לא היה מושג, אבל הוליווד יודעת מי זו, ולראייה, משחקנית אנונימית הם הפכו אותה לכוכבת ב-4 סרטים מצליחים השנה כולל מועמדת וזכייה פוטנציאלית באוסקר. זה אומנם לא הסרט שעליו היא הייתה צריכה להיות מועמדת, אבל גם ב"הנערה הדנית" היא שיחקה מעולה.

ההימור שלי לזוכה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר: אלישיה ויקנדר על "הנערה הדנית"

popcorn-1085072_1280 (1)

הבמאי הטוב ביותר

המועמדים הם לני אברמסון על "חדר", אלחנדרו ג. איניאריטו על "האיש שנולד מחדש", טום מקארתי על "ספוטלייט", אדם מקיי על "מכונת הכסף" וג'ורג' מילר על "מקס הזועם: כביש הזעם".

קודם כל, אני רוצה להתלהב מהעובדה שג'ורג' מילר על "מקס הזועם: כביש הזעם" נמצא כאן, ולא רק שהוא נמצא, הוא אחד המובילים לזכייה. הוא לא יזכה, לדעתי, אבל זה עדיין הישג מטורף לא משנה איך מסתכלים על זה. מקס הזועם! באוסקר! כאילו… וואו!

הפייבוריט שלי הוא אדם מקיי על "מכונת הכסף" שעשה באמת עבודה מופתית. למי שלא יודע, "מכונת הכסף" מספר על המשבר הכלכלי ב-2008, שהוא סיפור עצוב ומשעמם, אבל בידיים של מקקיי, במאי קומדיות טיפשיות כמו "והרי החדשות" ו"אחים חורגים", הוא הופך לאחד הסרטים הכי כיפיים ואנרגטיים שראיתי כבר המון זמן. לא הבנתי כלום מהמושגים בכלכלה שהסרט זורק עלי, אבל נהניתי מכל רגע, ולגמרי מגיע לו על זה פרס.

אבל מי שיזכה, כך אני מהמר, הוא איניאריטו על "האיש שנולד מחדש", שאם אכן ייקח, זו תהיה הזכייה השנייה שלו ברציפות לאחר שבשנה שעברה זכה עם סרטו "בירדמן" המוצלח הרבה יותר. ואתם יודעים מה? אני בסדר עם זכייה של איניאריטו בקטגוריה הזו. הבימוי לגמרי היה הצד החזק של "האיש שנולד מחדש".

ההימור שלי לזוכה בפרס הבמאי הטוב ביותר: אלחנדרו ג. איניאריטו על "האיש שנולד מחדש"

התסריט המקורי הטוב ביותר

המועמדים הם "גשר המרגלים", "אקס מאכינה", "הקול בראש", "Straight Outta Compton" ו"ספוטלייט".

אני אהיה לגמרי מרוצה מזכייה של אקס מאכינה, שלצערנו לא הוקרן בארץ, אבל אתם יכולים עדיין לתפוס אותו בשירותי ה-VOD, כך שלא הפסדתם כלום. הוא, אגב, הסרט שעליו אלישיה ויקנדר הייתה צריכה להיות מועמדת בקטגוריית שחקנית המשנה, במקום על "הנערה הדנית".

הזכייה שתשמח אותי הכי הרבה תהיה של "הקול בראש" הסופר מקסים ומרשים, אבל הוא יסיים את הטקס עם פרס אחד, וזה לא יהיה זה. מי שיזכה יהיה "ספוטלייט", ואני כבר התייאשתי לגמרי. שיתנו לסרט את הפרס הזה לפחות, שיהיה שמח.

ההימור שלי לזוכה בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר: " ספוטלייט"

התסריט המעובד הטוב ביותר

ההבדל בין קטגוריית התסריט המקורי לקטגוריית התסריט המעובד, היא שתסריטים מעובדים הם כאלו שעובדו מיצירה קודמת, למשל ספר, מחזה, סרט אחר וכו'. אם סרט מהווה המשך לסרט ישן יותר, הוא ייחשב תסריט מעובד. השנה כלל המועמדים בקטגוריה הם כאלו שמועבדים מספרים.

המועמדים הם "מכונת הכסף", "ברוקלין", "קרול", "להציל את מארק וואטני" ו"חדר".

שני הספרים היחידים מהרשימה שקראתי הם "חדר" ו"להציל את מארק וואטני" (אשר נקרא בגרסאתו המודפסת בעברית "לבד על מאדים", וחבל שזוהי גם לא שמה של הגרסא המצולמת), ושני הסרטים שנכתבו על פיהם הם עיבודים מוצלחים במיוחד, אך הקטגוריה מתייחסת יותר לאיכות התסריטים עצמם, ופחות לאיכות העיבוד. אני עדיין חושב ש"חדר" ו"להציל את מארק וואטני" הם התסריטים הטובים ברשימה, אבל הם לא יזכו. את הפרס ייקח "מכונת הכסף", כי מה שהוא עשה היה באמת מרשים.

ההימור שלי לזוכה בפרס התסריט המעובד הטוב ביותר: "מכונת הכסף"

hollywood-117589_1280

סרט האנימציה הטוב ביותר

המועמדים הם "אנומליסה", "ילד ועולמו", "הקול בראש", "שון כבשון הסרט", ו"כשמארני הייתה שם".

שימו לב לדבר המעניין כאן: לא שמעתם על אף אחד מהסרטים האלו חוץ מעל "הקול בראש".

קטגוריית סרט האנימציה עברה השנה משהו מוזר, ולגמרי לטובה. בדרך כלל הרשימה הייתה מורכבת מסרט פיקסאר אחד, סרט דיסני אחד, סרט דרימוורקס אחד, סרט יפני אחד ועוד איזה סרט אנימציה מוערך שאף אחד לא ראה.  השנה הרשימה מורכבת מסרט של פיקסאר ("הקול בראש"), שני סרטי סטופ-מושן ("אנומליסה" ו"שון כבשון"), סרט יפני אחד ("כשמארני הייתה שם") וסרט שאף אחד לא ראה ("ילד ועולמו"). זו גם השנה הראשונה מאז 2009 שבה מועמד רק סרט אנימציה ממוחשבת אחד, שזה לגמרי מפתיע בהתחשב בעולם שבו אנו חיים היום.

הזוכה יהיה "הקול בראש", כי בחיאת, ראיתם כמה נהדר "הקול בראש"?

ההימור שלי לזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר: "הקול בראש"

הפסקול הטוב ביותר

המועמדים הם תומאס ניומן על "גשר המרגלים", קרטר בורוול על "קרול", יוהן יוהנסון על "סיקאריו", אניו מוריקונה על "שמונת השנואים" וג'ון וויליאמס על "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר".

אבל בעצם המתמודדים הם רק אניו מוריקונה וג'ון וויליאמס, שניים מהמלחינים הגדולים ביותר אי פעם. בכל שנה אחרת, יוהן יוהנסון היה זוכה רק בגלל שהשם שלו נורא מצחיק או משהו, אבל כשאתה מתחרה מול פאקינג וויליאמס ומוריקונה, עדיף לך בכלל לא לטרוח להגיע לטקס.

וויליאמס הוא שם יותר מוכר, בהתחשב בזה שהוא הלחין כמה מהמנגינות המפורסמות ביותר אי פעם (כמו "מלחמת הכוכבים", "אי.טי.", "אינדיאנה ג'ונס", "מלתעות", "פארק היורה", "הארי פוטר"), אבל אסור לזלזל במוריקונה, שהלחין כמה מהסרטים הגדולים ביותר שקיימים, למשל, "הטוב הרע והמכוער" ו"סינמה פרדיסו". שני הפסקולים החדשים שלהם, עליהם הם מועמדים, הם נפלאים מאין כמוהם, אבל אניו מוריקונה יזכה רק מתוך כבוד. לוויליאמס כבר יש 5 אוסקרים וזו המועמדות ה-50 שלו. נשבע.

ההימור שלי לזוכה בפרס הפסקול הטוב ביותר: אניו מוריקונה על "שמונת השנואים"

הסרט הזר הטוב ביותר

המועמדים הם "חיבוק הנחש" מקולומביה, "ילדות פרא" מצרפת, "הבן של שאול" מהונגריה, "Theeb" מירדן ו"מלחמה" מדנמרק.

ישראל לא פה, אז לא ממש מעניין לנו. מי שעוד לא פה, זה הסרט האהוב עלי מ-2015, "קומדיה אלוהית" הבלגי-צרפתי, וזו הזדמנות נהדרת להמליץ לכם לתפוס אותו.

מי שיזכה יהיה "הבן של שאול" ההונגרי. סרט שואה, בכל זאת.

ההימור שלי לזוכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר: "הבן של שאול" מהונגריה

הצילום הטוב ביותר

המועמדים הם "קרול", "שמונת השנואים", "מקס הזועם: כביש הזעם", "האיש שנולד מחדש" ו"סיקאריו".

מתמודדים באמת ברמה, המון הישגים טכניים מופלאים שלא נראו בקולנוע כבר שנים, אבל אין שום סיכוי בעולם ש"האיש שנולד מחדש" לא לוקח את זה.

זאת תהיה הזכייה השלישית ברציפות של עמנואל לובצקי, הצלם של "האיש שנולד מחדש", אחרי "כוח משיכה" ו"בירדמן". אין ספק שהבן-אדם צלם מוכשר.

ההימור שלי לזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: "האיש שנולד מחדש"

העריכה הטובה ביותר

המועמדים הם "מכונת הכסף", "מקס הזועם: כביש הזעם", "האיש שנולד מחדש", "ספוטלייט" ו"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר".

כמו שאני רואה את זה, זה נע בין "מכונת הכסף" ל"מקס הזועם".

מקס הוא יצירת מופת בכל מה שקשור לעריכה, אך הבעיה היא שעריכה זו ההתמחות הקולנועית הכי מבאסת – אם לא שמים לב שהעריכה קיימת, סימן העורך עשה את העבודה שלו כמו שצריך. לכן, הכי הגיוני להמר שהפרס יינתן לסרט עם העריכה הכי בולטת, שהוא "מכונת הכסף", שערוך בכוונה תחילה באופן שהוא זול יחסית.

למי הפרס יילך? אני אומר שלמקס…

ההימור שלי לזוכה בפרס העריכה הטובה ביותר: "מקס הזועם: כביש הזעם"

עכשיו נעבור מהר על הקטגוריות שאין לי בהן אפילו לא מושג קלוש, ואני סתם אזרוק הימורים לאוויר:

הסרט התיעודי הטוב ביותר: שמעתי ש"איימי" טוב. הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר: A Girl in the River: The Price of Forgivness"". השם הזה הצחיק אותי, אז הוא. הסרט הקצר הטוב ביותר: אממ… "Shok"? סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "World of Tomorrow" נשמע מבטיח. השיר המקורי הטוב ביותר: "Til It Happens to You". ליידי גאגא. האפקטים הטובים ביותר: "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" נשמע כמו הימור סביר. עריכת הסאונד הטובה ביותר: "מקס הזועם: כביש הזעם". סאונד מיקסינג הטוב ביותר: "האיש שנולד מחדש". עבודת האיפור הטובה ביותר: "מקס הזועם: כביש הזעם". התלבושות הטובות ביותר: "קרול". ראיתי את הטריילר ויש שם אחלה של מעילים. עיצוב התפאורה הטוב ביותר: "הנערה הדנית".

אה, כן, ואין אף מועמד שחור… יודעים מה? לא רואה ת'אוסקר הזה, גזענים שם כולם!

end-812225_1280

שתפו: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
מאת:
קסם ב

קסם ברקוביץ הוא סטודנט ביום וישן בלילה, אבל הוא גם ממש היה רוצה לישון ביום. בזמן שהוא לא יישן, הוא מנסה לצפות בכמה שיותר סרטים, מה שלפעמים עולה לו באינטליגנציה, אבל זה בסדר – העיקר שיש לו עוד כרטיס קולנוע לאוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *