תפריט האתר

דרוש גן מושלם!

דרוש גן מושלם! גן שיהיה איכותי, עם סביבה בטוחה, מכילה, אוהבת מאפשרת. דרוש גן שידאג לכול הצרכים של הבן שלי,שיאפשר לו להתפתח באופן תקין, שיהיה זה מקום רגיש ומהימן, שיהיה זה גן נקי, סביבה רגישה, שלא תהיה בו אלימות, שיעוצב בקפידה, שהתכנים שיועברו בו, יהוו לבן שלי, מקור השראה להתפתחות!

איפה לעזאזל מוצאים גן מושלם שכזה ???

כבר בחודשים הראשונים להולדת בכורי, השאלה הזאת ניקרה בתוכי. דמיינתי את הגן האולטימטיבי עבורי ומה הייתי רוצה בשבילו, מאחר והיה לי כל כך קשה לחשוב שאני כאימא, אצטרך לעזוב אותו, את בני בכורי,למסור אותו לאנשים אחרים שיטפלו בו, החלטתי להדחיק את המחשבה ואת הבחירה שלאיפה אוכל למצוא גן שכזה? אפשרתי למחשבה, ככה, מידי פעם, להבליח לה ולהתפוגג… אני גם זוכרת את התגובות של הסביבה, שכאימא, ספגתי לא פעם ולא פעמיים. אבל למדתי תוך כדי אימהות, לנשום ולהבליג.

בילד הראשון, לקח לי קצת זמן לעשות זאת, בשני, כבר הייתי אלופה בלהנהן עם הראש ולהישיר מבט חכם כזה, שנותן למייעץ להרגיש מה זה חשוב… הקשבתי למשפטים כמו "את מודעת לגיל של הבן שלך?", "הילד צריך להיות בסביבת ילדים", "את ממש גורמת לו להיות תלותי","כשאת לא מכניסה אותו לגן, את מעכבת את ההתפתחות שלו", "מקווה שעד הבר מצווה תחליטי".

ככה זה אנשים… מרשים לעצמם לומר דברים, ככה, כי נולדו עם פה שמייצר מילים ומשפטים, ואם את אימא לא אסרטיבית וזה הילד הראשון שלך, לעתים אפשר ליפול לבורות האלה, של ה"מבינים". אחד הדברים המופלאים בהורות שלנו, זה התיאום שלי ושל בן זוגי, מול הילדים, מול השכנים המתערבים ומול כל העולם, והכי חשוב, אנחנו בתקשורת והקשבה לעצמנו.

לתת מעוף לילד

אז מה עושים?

אז ישבנו שנינו והחלטנו יחד, מתי מתאים לנו לשלוח את הבן שלנו לגן, ושנינו הסכמנו לשלוח אותו, לקראת גיל שנתיים. שנינו נהנינו מכל רגע שהוא היה איתנו, בבית. עם זה, אף אחד לא יכול להתווכח. זה גם התאפשר לנו מבחינה כלכלית. הייתי מוכנה לוותר על הכל, רק כדי שיישאר איתנו עוד ועוד. אגב, זה קורה גם היום, כשהם כבר גדולים!

אבל מוכרחה וחייבת לציין, שזה לא מתאים לכל הורה, ואם יש זוג הורים, או אימא שמרגישה שהיא לא יכולה יותר להישאר בבית, יש פתרונות נפלאים. מטפלת, משפחתון וגן, הכל כמובן תלוי משפחה וגם ילד. אחרי שהחלטנו על גיל, ישבנו יחד ורשמנו כל מה שהיה חשוב לנו.

הבנו שזה חייב להיות גן טוב !! אבל כדי להגדיר את הגן הטוב עבורנו, הכנו רשימה מפורטת,שיהיה טוב לו וגם לנו. הקרבה הגאוגרפית הייתה חשובה לשנינו. היה חשוב לנו ללכת כל בוקר לגן עם הילד. טיול ברגל לגן,יכול להיות טיול קסום, שבו הנוף משתנה בכל פעם  ואפשר לשים לב לדברים בדרך, תוך כדי הליכה משותפת. זהו טיול אינטימי של הורה ותינוק, השזור בשירים ופטפוט.

להישאר או לא להישאר עם הילד בבית

כמו כן, היה לנו חשוב שסבא וסבתא, או מישהו אחר, יוכלו גם הם לקחת מהגן, במקרה ושנינו לא נהיה בקרבת מקום. לא רצינו להיות תלויים ברכב. השאלה הבאה שעמדה לדיון, הייתה שעת הסיום. האם אנחנו משאירים את הילד גם לצהרון? פה החלטנו משפחתית, שחשוב לנו שבננו יגיע הביתה בצהרים,שנעשה לו מקלחת ושנכין לו ארוחת צהריים.

כמובן שגם על זה, קיבלנו עצות מכאן ועד האין סוף "הוא כבר בגן למה לקחת אותו באמצע ?",  "אתם הורסים לו את הרצף", "זה כיף לאכול צהריים עם כל הילדים", "אתם תמיד שונים אתם…" אז כל העצות האלה, היו נפלאות, רק שלנו, זה לא התאים. אני מכירה חברות אהובות, שהשאירו את ילדיהן בצהרון ויש להן ילדים מופלאים ביותר!  אנחנו, החלטנו ככה וזהו!

אחר כך, התקשרתי לחבריי וממש ראיינתי אותם, לגבי הגן שבהם נמצאים ילדיהם. היה לי חשוב, לקבל המלצה ולהתרשם. מהשיחות, נוכחתי לדעת, שלכל הורה יש את ה"שגעונות" שלו ומה שמתאים לחבריי, לא תמיד מתאים לי, ושעל גן אחד,יהיו שלוש, או ארבע דעות שונות. לי ולבן זוגי,בין היתר, הייתה חשובה גם התפיסה החינוכית של הגן. שיהיה מקום נעים, רגוע, מזמין. היה מאוד חשוב לנו, לבדוק ולראות שאכן הגן בטיחותי, המתקנים, הצעצועים וכל השאר. מצוידים בכמה החלטות,יצאנו לסיור גנים.

הדברים הקטנים שמשנים

החיפוש אחר הגן המושלם לילד שלנו

לאחר שמיינתי את הגנים ע"פ השיחות עם החברים והמכרים, היה לנו לא פחות חשוב, גם להרגיש את נוכחות הגננות והסייעות, כי הרי הן מובילות את החינוך והדרך בגן. מאוד סיקרן אותנו, לראות ולשמוע באיזה אופן הן פונות לילדים. האם הגננת קשובה, רואה ומכילה את הילדים? רצינו לראות ולדעת, מה תהיה כמות הילדים בשנה הקרובה, ומה יהיה היחס בין כמות הבנים לבנות וכמובן, כמה אנשי צוות בגן ? התעניינו האם יש לחצן מצוקה בגן ומה קורה במצב לא שגרתי ?  מה המדיניות לגבי הוצאת ילד מהגן, או הבאתו מאוחר יותר בבוקר. מה לגבי חופשות מחלה ועד כמה ההורים, שותפים לתהליך הגמילה של הילדים ?

כהורים – היה חשוב לנו לבחון כל אספקט

כמו כן, הסתכלנו על אזור השירותים, כדי לראות שהם אכן מותאמים לקטנטנים. בשהותנו בגן, צפינו בילדים המשחקים בחצר. בחנו את האינטראקציה ביניהם. הסתכלנו על שיתוף הפעולה בין הילדים לגננת ולסייעות וגם,לא פחות חשוב,על הקשר בין הסייעות לגננת. אנחנו, בתפיסת עולמנו, מחפשים גננת שמחזקת התנהגויות טובות וראויות, גננת שמשתפת פעולה עם רצונות ילדי הגן ולא מבטלת מיד כל בקשה, או רעיון, של הקטנטנים. בקיצור,חיפשנו גן מקשיב, עם שקיפות ודיון פתוח והדדי ולא רק במיילים, ווטס אפ וכו'.

החופש לחיות

התעניינו והתעמקנו בסדר היום בגן, היה חשוב לנו לדעת האם זה גן זורם, או גן עם מערכת מסודרת ומובנת? האם מתקיים זמן שקט, שבו הקטנים נחים? איך זה מתנהל?התעניינו בארוחות הניתנות בגן במהלך השבוע. בגיוון התפריט השבועי וכמובן שסיירנו באזור המטבח וחדר האוכל, על מנת להתרשם… ואכן עברנו כמה גנים ובדקנו שוב ושוב את כל הפרמטרים שציינתי כאן. זה היה עבורנו, ממש פרויקט גדול ועצום, שגבה מאיתנו המון זמן, שיחות ומה לא… אבל שנינו חשבנו אז,שזה ממש חשוב !!  ואפילו ששוב  "המייעצים" אמרו לי בקול רם מאוד "את יודעת, את אימא ממש חופרת", המשכתי בדרכי. היה לנו שוב להתבונן בבן שלו ולראות למה הוא זקוק, וכך להתאים לו את המקום המתאים עבורו. לקחתי בחשבון גם את גילו. רצינו, שמבחינת גיל, הוא יהיה איפשהו באמצע… לא ממש קטנטן ולא ממש גדול. כך, על פי השקפתנו, נראה לנו שיהיה לו יותר קל להשתלב בין ילדי הגן. עכשיו, אחרי שנים, כשאני מסתכלת על ההחלטות והבחירות שלי,

אני כבר מבינה שאין דבר כזה גן מושלם ותמיד צריך להתפשר על משהו. כמו שאין אימא מושלמת. וטוב שכך!

שתפו: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
איריס זינגר

אוטודידקטית, חוקרת מוסיקה, צלילים וקולות, מלחינה, יוצרת ושרה, מנחה סדנאות מוסיקאליות להורים ותינוקות בכל הארץ יותר מ10 שנים , כתבה והלחינה דיסק מקורי עבור תינוקות "גומות של צחוק"...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *